Jag tänkte berätta lite om hur det var att sluta med koffein och varför jag gjorde det. 


Vi börjar nånstans vid 2011, då var jag ensamstående med en 1,5-åring och började jobba heltid. Trött jämt. Då drack jag inte kaffe och jag hade bestämt mig för att inte dricka kaffe för jag tyckte det var ett onödigt och äckligt gift. Men med lite påhejning av mina dåvarande kollegor och någon slags lockelse av att pigga upp mig så började jag dricka choklad-kaffe. Minns hur jävla äckligt det var. Men fortsatte vänja in mig (korkat kan tyckas).. och till slut drack jag kaffe helt enkelt. Och kände mig inte alls så mycket piggare. Men då blev det en social grej så klart. Började till slut med koffeintabletter för att bli pigg. Jag hade kunnat se över min vardag men som ensamstående har man inte så många val som innebär nedvarvning. Inte med barn i den åldern iaf. 
Hur som helst. Så började mitt kaffedrickande. 

Och jag har druckit flitigt med kaffe. Jag blir ju lätt beroende av saker. Därför har jag lagt ner socker och alkohol. Men kaffet har kännts så oskyldigt. En social grej helt enkelt. Och gott, för det tycker jag nu att det är. 

Men så har jag ändå tänkt tanken ibland att sluta med kaffe. Har ju klarat det när jag varit gravid. Då fixade jag det lätt för jag mådde så jävla illa ändå så att ha lite abstinensens också märktes inte liksom 😂 

Men det har inte blivit av, jag har inte ens trappat ner kaffet. Kasst. 

Så bytte jag jobb. Och en av mina nya kollegor drack inte kaffe. Och han sa vid något tillfälle när vi retade honom lite för att han inte drack kaffe att vi kanske borde sluta istället. Ja.. kanske det. Har ju ändå tänkt det. Så jag tog det som en utmaning. 
Slutade tvärt dagen efter. 
Åh fy fan!!! Har aldrig mått så dåligt. Tror inte ens den värsta bakfyllan slog det här. På eftermiddagen, efter en dag med lätt huvudvärk, så bara rasade allt. Kunde inte öppna ögonen utan att det kände som huvudet skulle sprängas. Hade ont i nacken, ont i käkarna, ont i tänderna, frossade och var tvungen att ligga blickstilla och blunda. Hade 36,4 i temp så ingen feber heller. Det var koffeinet. Sov ca 12 timmar och sedan bestämde jag mig för att dricka morgonkaffe men inte mer än så och försöka trappa ner lite. 
Sagt och gjort. Har druckit morgonkaffe efter det och det har funkat bra. 

Men i lördags var det vanliga kaffet slut och dags att börja med mitt koffeinfria kaffe. Och komplettera med örttéer. Huvudvärk hela lördagen men det var överkomligt. 

Så nu är jag koffeinfri och njuter varje morgon av koffeinfritt kaffe (Gevalia). En vacker dag kanske jag slutar helt med kaffe men just nu ser jag ingen anledning till det. Jag lever extremt nyttigt ändå. Och jag har bara sett studier som visar att kaffe är hälsosamt i lagom mängd.  

Dricker te på jobbet. Märket heter Yogi och finns i massa olika smaker. Helt koffeinfritt. 
På kvällen dricker jag "Night time" från Pukka. 

Positiva effekter med att sluta; sover MYCKET bättre. Somnar lättare och tidigare på kvällen och vaknar utvilad. 
Ingen hjärtklappning av koffeinet. 

Negativa effekter; Själva avgiftningsfasen då och sedan har jag fått sämre hy (igen) och lite krånglig mage och har gått upp 2 kg. Kaffet speedar kroppen en hel del och nu får den ställa om dig och laga sig lite först. 
Kanske även att folk ska påpeka det då. Men jag bryr mig inte. Jag är van med tanke på mina kostval i övrigt. 

Känns bra det här 😍☕️ 

Någon mer som tänkt sluta dricka kaffe nån gång? Eller som slutat helt? 

Så här kände jag mig dag 1 😫⚡️ 

Kommentera

Publiceras ej