Hur många lider av någons slags kronisk inflammation? Till det räknar jag i huvudsak värk, hudutslag, allergier och magproblem. 

Min uppfattning är att det är ganska vanligt numera. De flesta känner någon eller har själv problem med återkommande inflammationer. Jag är en av dem. Jag får lätt inflammation i huden. Och magen. 

Vad är inflammation? Det är något vi alltid har till viss del i kroppen men som inte får överstiga ett visst mätbart värde (crp). Inflammation är ett sätt för kroppen att tala om för immunförsvaret att sätta i gång att arbeta. Dvs någonting som kroppen inte vill ha ska städas bort. Immunsystemet städar. Det är dess främsta uppgift.
Så. Egentligen behövs ingen mer förklaring. Vi får i oss något kroppen inte vill ha, den reagerar med inflammation, immunförsvaret går bananas för att städa. Överaktivt immunförsvar=inflammationssjukdomar. http://karlhulten.se/sa-laker-du-en-lackande-tarm-2/

Det går att skriva ingående om detta men dels har jag lite svårt att använda korrekta medicinska termer för det och dels vilk jag inte krångla till det på bloggen utan det ska vara enkelt, väcka intresse att själv söka fakta och att vilja lägga om kosten.  

En grej först bara. Inflammation är inte brist på läkemedel, det är en signal att kroppen inte får det den vill ha. Och om det pågår ständigt inflammation kallas det kroniskt eller autoimmunitet. 

Vilken typ att inflammation man får och hur känslig man är beror på genetik. En del kan missköta sin kropp i flera år innan de får symptom och en del kan inte äta en smula bröd (gluten) utan att immunförsvaret slår på. Orättvist kan man tycka. Ja. That's life eller vad säger man. 

Okej. Vi djupdyker i det här med att kroppen får i sig något den inte vill ha. Hur vet man vad det är då? Inte så lätt att bara gissa?! Det finns en del vanliga allergener och de är gluten, mjölk, ägg, soja bl.a. Börja uteslutningsmetoden. Och ge gluten minst 3 månader. De andra 2 veckor ca. 

Hur funkar det i kroppen då? Lätt förklarat, och ja, jag kommer hänga ut gluten här, så börjar oftast (garderar mig med oftast men skulle vilja påstå alltid) inflammation i tarmen. 

Tarmen (tunn- och tjocktarmen) är tänkt som barriär samt bearbetning av föda samt upptag och utforskning av näringsämnen och restprodukter. Näring ska passera ut, föda ska passera in via magsäcken, övrigt ska smältas/bearbetas och sedan komma ut och hamna i toaletten. Men om tarmen släpper ut mer saker än bara den näring som behövs då? 

Näringsupptag sker främst genom "absorption". Det är tarmceller som suger upp näring. Cellerna i tarmslemhinnan sitter i hop genom sk "tight junctions" och bildar en barriär som hindrar oönskade partiklar att komma ut i kroppen och själva bindningen regleras av ett protein som heter zonulin. Det har i studier från 2006 visat sig att zonulin kan börja bete sig felaktigt vid intag av vete bl.a. och bidrar då till ökad genomsläpplighet i tarmen ut i kroppen. Och då får kroppen in oönskade partiklar genom fel metod och då signalerar kroppen till immunförsvaret att städa. Aha! Är vi en lösning på spåren? 







Utav detta gör jag slutsatsen att om man lider av kronisk inflammation så gör man klokt i att läka tarmen först. Det kan vara så att kroppen tål fler saker när den inte har problem med permeabilitet men att under tiden tarmen är genomsläpplig så ökar antalet allergener. 
 
Uteslut gluten minst 3 månader om du vill testa att dämpa inflammationer.  
Eftersom zonulin även kan påverkas av vissa "onda" bakterier bör man se till att främja god bakterietillväxt i tarmen. Det görs lättast genom att äta prebiotika, alltså näring som de goda bakterierna äter. 

De andra allergenerna kan också bidra till inflammation eftersom de påverkar tarmen negativt på andra sätt. 
Om man vill börja med någon åtgärd så får man får testa sig fram men alla gånger rekommenderar jag att börja ta bort gluten. 
Högt intag av snabba kolhydrater, fel sorts fett samt mjölkprotein är oftast inte heller gynnsamt för inflammationer. Men nu lugnar vi oss så här så länge. Återkommer med inlägg om vad jag anser om mjölk, socker och fetter. 🙂 

Min egen resa började med inflammation. Redan när jag var liten egenligen. Öroninflammationer och eksem var det då. Lite senare magproblem och i vuxen ålder acne/lätt variant av rosacea. 
Mina främsta triggers; gluten, socker (ketogen kost är gynnsamt för inflammation), mjölk.

Men det har pågått så länge på mig så ibland går min acne åt helvete utan rimlig förklaring. Det har gjort att jag läst på om hormoner och signalsubstanser. Och håller på att hitta en lösning tror jag. Men får ändå skov av acne i bland ändå fortfarande även om det för varje gång blir lindrigare och längre mellan gångerna. Har ett skov just nu. Har slutat dricka kaffe. Koffein är östrogenhöjande. Så jag har varit inne och "sabbat" mina signalsubstanser och det lär väl ta lite tid innan kroppen ställer in normala värden igen?! Får stå ut med att va ful ett tag 😂 men kaffe är nog inte så bra med tanke på hur kraftigt det påverkar vissa (mig). Längesedan jag mådde så jävla dåligt som första dagen utan koffein. Kände mig som en abstinent heroinist (har aldrig, aldrig använt herion eller än mindre missbrukat det men utifrån det jag läst och hört om abstinens på herion så kändes det så). 

Inflammation i överdrift är vad jag anser inget normaltillstånd och jag är övertygad om att det går att läka utmed rätt, för den enskilda individen, livsstil. Under tiden jag experimenterar på mig själv blir jag expert 😇 

Kommentera

Publiceras ej