Hejsan! Längesedan jag skrev nu. Det beror inte på ointresse utan bara att jag fortfarande läker mig själv från stress och ibland orkar jag bara fokusera på vardagen. Och det viktigaste där är jobbet och Elin! Men nu har jag jullov och har samlat mycket inspiration att skriva om sedan sist. Först ut är hudvård. Ur mitt perspektiv. Mina åsikter, lite fakta och inget annat 😌 

Jag kommer inte kunna skriva detta inlägg utan att blanda in normer, feminism och samhällsstrukturer. Bara så ni vet 😜 
Men ska försöka fokusera på just huden. Är ingen expert på hud. Har ingen utbildning på hud. Men jag har haft problem med min hy och har därför samlat kunskap under ca 12 års tid. Jag har experimenterat på min egen hud helt enkelt. Jag tänker också försöka resonera logiskt vilket i väldigt många fall kvinnor inte verkar göra. Det har industrin och patriarkatet sett till att vi inte gör. Det är min fasta övertygelse. Okej. Låt mig börja. 
 Huden är dels kroppens största utrensningsorgan. Dels är den är stort skydd. Ett skydd emot patogener utifrån och dels är den värmereglerande. Huden är också ett skydd mot vatten. Huden har tre lager och dessa lager har olika funktion och innehåller totalt sett svettkörtlar, nerver, blodkärl, talgkörtlar, olika celler och ämnen bl.a. kollagen, pigmentceller, keratinocyter mfl. Nya hudceller bildas snabbt och huden "byts ut" ofta. Det gör att den läker snabbt och därmed ska klara sig bra mot angrepp. 

Så huden är ett organ. Den har olika funktioner som vår evolution skapat fram. Den borde klara sig själv eller? 
Ja för alla utom kvinnor då. Kvinnors hy måste nämligen specialbehandlas?! Eller? 
När man tänker efter, varför skulle vår hy må bra av att få en massa kemikalier insmetat på sig varje dag? Den ska ju rensa bort och hålla kroppen fri från främmande ämnen.
Och varför klarar sig männens hud utan rengöring, fukt, smink, peeling, masker mm? Jag vet att industrin har börjat nå män och deras hudvård också men väldigt få män tror jag är så "seriösa" med hudvård som kvinnor är.
Svaret är att allas hud klarar sig utan artificiell hudvård. Men det finns pengar med i bilden. Fatta vad industrin tjänar pengar på att inbilla kvinnor att de inte duger som de är utan att de köper dyra ansiktsprodukter samt sminkar sig varje dag. 😳 
Varför får man dålig hy då? Vad är dålig hy? Torr hy? Acne? Fet hy? 
Mitt svar, och det är kanske helt ovenskapligt men jag har 12 års egenstudier som grund för detta påstående. Och lite logik. 
Det är en obalans inifrån. Huden rensar ut och speglar hur vi mår på insidan. Alla som har haft häst vet att om en häst är matt i pälsen så letar man genast efter obalanser i fodret och/eller parasiter eller något som kommer inifrån. Ingen (tror jag) hade köpt en salva för 300 kr i en lyxig förpackning och börjat smörja hästens päls med?! 
Vi är återigen köpta. Och kvinnor i synnerhet. För vi duger aldrig som vi är. Och det är inte bara kass självkänsla.. det är en samhällsnorm. Jag tänker bara på alla kvinnor som inte kan visa sig i shorts om de glömt raka benen. Varför rakar kvinnor bort hår. För att det känns fräscht svarar många. Varför känns det fräscht. Var kommer det idealet ifrån? Det skapar en jäkla press på kvinnor. Vi ska en det ena en det andra. Och männen skojar om att vi tar så lång tid på oss att göra oss i ordning på morgonen.. ja.. vi är ju era objekt som ska behaga er. Så ser normen ut. Vi har bara lärt oss att leva med det och ifrågasätter det knappt längre. 

Åter till hudvård. En bra tumregel är att inte lägga något på huden som du inte kan tänka dig att äta. 
Bra tips på tvätt (man måste inte tvätta huden den rengör sig själv och den behöver sitt naturliga fettlager) men om man absolut måste tvätta sig så tipsar jag om äppelcidervinäger utspätt med vatten. 
Att smörja sig med; kokosfett eller arganolja. 
Kokosfett är delvis bakteriedödande så jag föredrar det. Det är laurinsyran som är antibakteriellt (finns även i bröstmjölk). 

Det är svårt att ställa om sig i sitt tänk. Men att börja bli medveten och göra medvetna val är ett steg i rätt riktning. Jag personligen har slutat med salvor i ansiktet och jag har slutat tvätta kroppen med tvål i duschen. Jag smörjer med kokosolja varje dag och har jättefin hy! Jämför med innan iaf. 

Kosttillskott som är bra för huden; probiotika, zink, betakaroten och b-vitaminer. 

Mat som är direkt dåligt för huden; socker, snabba kolhydrater, mjölmat, mjölk, vissa tillsatser. 

Om man är rädd för rynkor så rekommenderar jag gelatin. Det innehåller aminosyror som i tarmen bryts ner och omvandlas till kollagen. Gelatin finns i delar från djuret som vi slutat äta nu när vi är så "moderna". Gelatin finns ju även att köpa på burk/påse och går utmärkt att blanda i vatten och dricka. 
Gelatin har även visat sig ha andra mycket goda engenskaper. https://www.annahallen.se/artros/

Har du acne så är jag egenutnämt proffs. Bara att höra av sig om råd. 

Har du trött och glåmig hy så glöm inte att andas korrekt (finns blogginlägg om det) och att röra på dig. Kroppen och huden behöver cirkulation. 

Har du åderbråck så öva på andningen. 

Har du röd hy? 
Inflammation ger rodnad. Kroppen kan vara inflammerad. Börja läka kroppen inifrån. Det kan också bero på högt blodtryck (tänk på andningen) och det kan bero på för hög alkoholkonsumtion. 

Har du torr hy? Drick mer vatten varje dag. Minst 2 liter. Det tjatas om att hyn behöver fukt. Ja men drick mer vatten då. Fukt utifrån har vi aldrig behövt innan vad jag vet. 
Smörj med oljor och undvik kemikalier och för mycket vatten. Tvätta inte huden. Peela absolut inte. Var snäll mot din hud. Tillsätt kollagen i kosten och se över din tarmhälsa. 

Har du eksem? Jobba med att läka tarmen. Ta bort gluten och mjölk och börja ät probiotika. 

Har du fet hy? Din hy överproducerar talg av någon anledning. Troligtvis för att den hela tiden tvättas och blir torr och att huden överkompenserar.  Sluta tvätta med sulfater och börja smörj med en bra olja. 

Smink då? Jag sminkar mig fortfarande när jag ska till jobbet. Och jag har inte orkat ta ställning till det än. Kom gärna med inputs om smink kopplat till naturlig hudvård!! 

Så. Det var mina tips och åsikter om hudvård. Sammanfattningsvis så jobba med hälsan inifrån för att få bra hy som inte är beroende av kemikalier. Feedback önskas mer än gärna! 

Avslutar med en bild på en innehållsförteckning på en salva från apoteket. Vem vill äta den här? 
(null)

1 kommentarer

Lars

26 Dec 2017 08:21

Jag är väl redan "frälst" 😉 men jag tycker att ett osminkat ansikte ser mycket fräschare ut.

Kommentera

Publiceras ej